MULTITASKING: waarom dit niet voor iedereen goed werkt

[MULTITASKING:] waarom dit niet voor iedereen goed werkt
splash

Multitasking wordt vaak als iets goeds gezien. Je zou hiermee je productiviteit verhogen en meer taken in een kortere tijd afgerond krijgen. Wij vertellen je wat multitasking inhoudt en waarom het niet voor iedereen goed werkt.

Meerdere taken tegelijkertijd

Multitasking betekent dat je meerdere dingen tegelijkertijd doet. Op het werk doe je bijvoorbeeld twee taken tegelijkertijd of je luistert naar een collega, terwijl je ondertussen opschrijft wat er die dag nog allemaal moet gebeuren. Door op deze manier te werken, zou je tijd besparen, maar is dit wel echt zo?

Laten we vooropstellen dat de manier waarop je graag werkt, per persoon verschillend is. Je kunt bijvoorbeeld opmerken dat multitasking helemaal niet jouw ding is. Wat er in je hersenen gebeurt tijdens multitasking, is dat er steeds wordt geschakeld tussen twee (of meerdere) taken. Je kunt je voorstellen dat dit voor je hersenen heel vermoeiend is en uiteindelijk kan deze manier van werken dus juist minder efficiënt worden. Je kunt merken dat je aandacht afneemt en je werktempo achteruitgaat. Er wordt namelijk best wel veel van je (hersenen) gevraagd. Je kunt je ook voorstellen dat je sneller fouten maakt tijdens multitasking. Je moet continu schakelen, je hersenen raken vermoeid en de focus en aandacht nemen af.

Verander je strategie 

Voor sommige mensen werkt multitasking perfect. Anderen zullen eerder de eerder genoemde gevolgen ervaren. Je aandacht en productiviteit nemen af. Misschien voel je je zelfs overweldigd en heb je het gevoel dat je het overzicht kwijtraakt.  In plaats van multitasking, kunnen deze mensen hun aandacht beter richten op één taak. Denk je dat dit ook voor jou geldt? Kijk dan of het mogelijk is om je lijstje aan taken in te korten. Overleg met collega’s en kijk of zij eventueel een taak willen overnemen. Probeer vervolgens een planning te maken met de taken of opdrachten die je vandaag wil afronden. Reserveer voldoende tijd voor iedere taak en probeer afleiding te minimaliseren.  Waarschijnlijk zul je merken dat je stressniveau door deze manier van werken wordt verlaagd en je concentratie juist toeneemt. Als gevolg hiervan voel je je minder overweldigd én heb je meer motivatie om aan de slag te gaan. Je werkt wordt overzichtelijk en je weet wat je te doen staat.

Laat een reactie achter

Reacties worden gecontroleerd voordat deze worden gepubliceerd